Zines!

artzines

VARNING: Skamlös egenreklam redan i första stycket!

Nyss hemkommen från MABB, där mitt lilla förlag Timglaset sålde obskyra publikationer tillsammans med ett trettiotal andra förlag och utgivare som tycker att boken är en utmärkt bärare av konst(igheter). Efter att ha bläddrat igenom en bok med polaroidbilder av husvagnar och läst en stream of consciousness-redogörelse för en promenad genom Derby öppnar jag ett av min bordsgranne antoine lefebvre editions Artzines och plötsligt grips jag av den speciella sorts upphetsning som jag tror att bara zines kan ge mig.

Artzines är den xeroxkopierade, laserutskrivna konstskriftens metazine, ett zine om andra zines. Zines handlar från början till slut om kärlek. De ska helst vara som eruptioner av ilska, lycka, galenskap eller tristess. Artzines lyckas med konststycket att både vara en väl researchad och snygg tidskrift och en förmedlare av glädjen i att upptäcka ett nytt, idiosynkratiskt zine och prata med personen som ligger bakom. Antoine Lefebvre är lite så själv också – en oerhört välklädd gentleman i 30-årsåldern som bär upp entusiasmen lika väl som den perfekt knutna slipsen och de blankputsade skorna.

Zinet i sig är fyllt av intervjuer och massor av bilder (från zines, av zines) från en utvald stad i världen (Los Angeles, Berlin, Montreal …) eller av en särskilt produktiv konstnär, men utgör egentligen bara en liten del av ett omfattande researchprojekt som har sin hemvist på artzines.info. Börja gärna där men den verkliga upphetsningen står, förstås, zinet Artzines för.

 

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.